ורנה בחורף, חולות הזהב והים השחור

לקראת סוף חודש אוקטובר נסענו קבוצת חברים בני 45+ לעיר ורנה בחורף של בבולגריה.

לפני הטיסה חברים שונים סיפרו לי על ורנה כפי שהם זוכרים אותה: ישנה, לא מתקדמת, בתים מתקלפים ועולם שלישי.

חלק סיפרו לי על הישראלים המהמרים הכבדים שכל מה שמעניין אותם זה הקזינו ושרובם מתנהגים לא יפה במקום.

עם המידע הזה יצאנו לדרך

ורנה בחורף – ראשי פרקים

ורנה או חולות הזהב

עם כל המידע הראשוני שצברתי לפני הנסיעה יצאתי לדרך ולפני שאספר מה למדתי וחוויתי נתחיל בסקירה גאוגרפית קצר.

אמנם ורנה זה היעד שאליו מגיעה הטיסה אבל אין זה אומר שאתם תגורו בורנה.

כנראה שבכלל תהיו בעיר אחרת בשם חולות הזהב ובאנגלית Golden Sands אשר נמצאת כחצי שעה נסיעה ממרכז העיר ורנה.

בחולות הזהב נמצאים מיטב בתי המלון באזור והחופים היפים של הים השחור.

טיסה לורנה

טיסה לורנה לוקחת מנתב"ג כשעתיים בלבד.

טסנו דרך ישראייר עם מטוס של אייר בולגריה (שיתוף פעולה בין שתיהן).

הטיסה קצרה וללא אוכל או שתייה בשעות הבוקר המוקדמות (כמו החזרה) כך שרוב הזמן אתה ישן.

הגענו בשעות הבוקר והיינו הטיסה היחידה בטרמינל.

למעשה לא היה אף אחד בשדה תעופה מלבד ארבעת האוטובוסים שחיכו רק לישראלים ואשר לקחו אותנו למלון אינטרנשיונל בחולות הזהב.

ורנה באוקטובר

"אף אחד" למעשה הייתה הספירה הכללית של תיירים בחולות הזהב.

שמעתי שהאזור כולו שוקק חיים בחודשי הקיץ אבל החל מאוקטובר ועד מאי האזור נכנס לתרדמת כוללת.

כל הבתי-מלון והחנויות סגורים והטיילת שוממת לגמרי מלבד 3 בתי מלון: המלון שבו אנחנו שהינו (אינטרנשיונל), מלון אדמירל ומלון הוואנה.

אם אתם שואלים למה דווקא שלושתם היחידים שפתוחים אז הסיבה היא שלבתי המלון הללו יש קזינו ולכן יש לתיירים סיבה להגיע לשם.

בגדול רק ישראלים מגיעים לחולות הזהב בתקופה הזו כי מלבד ישראלים לא ראינו תיירים אחרים והמלון עמד על תפוסה מלאה של 95%.

הנתון הכללי אומר שלורנה מגיעים בכל השנה כ-20% ישראלים מכלל התיירים בעיר.

מלון אינטרנשיונל ורנה – International Varna

מלון אינטרנשיונל ורנה, מלון 5 כוכבים וכנראה הכי טוב שיש בחולות הזהב.

חדרים מרווחים מאד, לחלקם נוף ליער ולחלקם נוף לים השחור.

המלון משופץ, נעים מאד, לובי גדול, ספא עם המון חדרים, מכון כושר גדול, בריכה פנימית ובריכה חיצונית (בקיץ אבל לא ראינו אותה), פדיקור אצל אלנה (מומלץ) וגולת הכותרת הקזינו העצום שלהם שנמצא בתוך הלובי ומהווה מרכז החיים של המלון במיוחד בתקופה הקרה שאין מה לעשות מלבד הקזינו.

כאמור בתקופה הקרה (לנו היה בין 10 מעלות ל-3 מעלות בלילה) הכל סגור, מלבד המלון שפעיל יש 2-3 מוניות שמחכות לנוסעים שרוצים שלקפוץ לעיר.

כמו כן יש 4-5 דוכנים שעדיין מקווים שאולי איזה ישראלי ירצה לקנות פריט מזויף ומלבד זאת הכל מרגיש כמו איזה סרט על שואה גרעינית ואתם הניצולים היחידים (אבל כאמור מדובר ב- ורנה בחורף) אגב אל תתנו לתיאור הנ"ל להטעות אתכם, תמשיכו לקרוא כי זה משתפר בהמשך.

ורנה בחורף – מסלולים

העיר השלישית בגודלה בבולגריה, עיר חיה ונושמת שלא כמו אחותה הקטנה חולות הזהב יש בה תנועה של אנשים וכלי רכב, עיר עם עבר קומוניסטי שמנסה להשתקם ולהיות מודרנית.

הככר המרכזית של ורנה
ורנה בחורף

כאשר אתם בורנה מומלץ וכדאי להגיע למרכז העיר.

להיכנס לקתדרלה הגדולה ומשם להמשיך למדרחוב הראשי שם תמצאו בניינים משופצים בשלל צבעים ובכלל תגלו שהעיר נקייה, מסודרת ונעימה.

תטיילו במדרחוב מצד אחד לצד שני עד שתגיעו למלון והבניין הכי גבוה בכל העיר Chernomore (צרנו מור).

אמנם גם שם יש קזינו אבל עדיף שתיכנסו למעלית ותלחצו על הקומה הכי גבוהה, שם תעלו עוד קומה אחת ברגל לפיאנו-בר, תשבו על כסאות הבר ותשקיפו על כל העיר, הים והנוף המהמם שלה. שווה סלפי!

צרנו מור- מבט על ורנה מהמלון
צרנו מור- מבט על ורנה

לאחר מכן כנסו למונית וסעו לנמל ורנה.

בנמל תמצאו ספינת מפרש ענקית, דייגים שאוהבים דגים ובכלל נוף יפה על העיר מהים ועל האזור כולו.

תמשיכו עם המונית עוד כמה דקות למוזיאון הנשק של מלחמת העולם הראשונה והשנייה, המוזיאון נמצא בתוך הפארק והוא פתוח לכולם להתבונן על כלי הנשק המאד ישנים.

מוזיאון הנשק בורנה

לבסוף בקשו מהנהג מונית שייקח אתכם לפסל המהפכה הקומוניסטית אשר בנו הרוסים על גבעה שמשקיפה על העיר מלמעלה.

הפסל מרשים מאד, גדול מאד עם דמויות רוסיות.

למי שספורטאי מומלץ לעלות את כל המדרגות רק בשביל הנוף המושלם (וכן גם אתם תניפו ידיים בדיוק כמו רוקי).

הנוף מהגבעה עם הפסל הקומוניסטי שניצב מעל העיר

שופינג בורנה

במידה והגעתם לשלושה ימים לפחות אם לא יותר, בוודאי שתרצו להקדיש יום לקניות וזאת כי המחירים לעתים זולים ואף זולים מאד.

המחיר של המטבע המקומי לב (lev) משקף שער של 2.1 לעומת השקל הישראלי.

אם המחיר בלב הוא 10 אז בשקלים יהיה 21 ₪.

די מהר תגלו שבקניונים המחירים יחסית גבוהים אם כי ניתן למצוא מחירים נמוכים בכמה חנויות.

באופן כללי יותר זול בורנה אבל תמיד תבדקו למי יש באמת מחיר אטרקטיבי, למשל זארה הייתה יותר זולה משמעותית מהמחירים בארץ.

בורנה העיר יש שלושה קניונים בנוסף למרכז קניות לילדים, ועוד בונוס בדמות אאוטלט שווה במיוחד.

נתחיל לסקור:

גראנד קניון ורנה

גראנד קניון ורנה, הקניון החדש והגדול של העיר, מגוון רב של חנויות, תנועה רבה של אנשים ובכניסה רשת קפה-קפה, מקום טוב להתחיל את היום ויותר מזה לסיים את יום הקניות הארוך ומעייף.

ורנה מול

ורנה מול, הקניון הישן יותר, במקום תמצאו 4 קומות אבל אין כמות אנשים גדולה, אין מגוון רב של חנויות והאווירה הכללית רדומה יחסית.

ג'אמבו ורנה

ג'אמבו ורנה, רשת מרכזי קניות אירופאית למוצרים שילדים אוהבים.

מטרו ורנה

מטרו ורנה, מרכז קניות זול מאד, בעיקר משמש לקניות הביתה ופחות לשופינג.

מחיר לדוגמה: 10 בקבוקי קוקה-קולה של 1ליטר ב- 3 שקלים.

אדידס אאוטלט + נייק אאוטלט

את המרכז הבא גילינו במקרה במונית שלקחה אותנו מהמלון בחולות הזהב לורנה.

על הדרך הראשית ניצבים להם בגאון זה מול זה אדידס ונייק והמחירים מטורפים כולל הנעלה ולבוש.

החנות של נייק נמצאת בתוך מרכז מסחרי קטן ונחמד ושם ניתן למצוא סופרמרקט זול מאד ודוכן עוגות שוות במיוחד.

בחנות של אדידס קניתי נעל ספורט ב- 25 ש"ח ועד היום היא מתפקדת

מוניות בורנה

במידה ואתם לוקחים מונית מהמלון בחולות הזהב הרי כנראה שאתם מעוניינים לנסוע לורנה נסיעה כחצי שעה ועולה כ-30 לב שזה בערך 65 ₪.

אנחנו לקחנו באחד הימים שתי מוניות שהסתובבו איתנו בכל שעות היום ובעלות של 80 לב.

המוניות לקחו אותנו למקומות מעניינים (כפי שרשום למעלה).

אז הנה המלצה לנהג מונית חברמן שיודע קצת עברית- וסקו VESCO (או כפי שקראנו לו ואסקו דה גמה) 359-896-825-765+

אוכל בורנה

אנחנו אכלנו במלון ארוחות בוקר וערב שהיו טובות מאד ובנויות לטעם הישראלי כולל מנות צמחוניות ואפילו מנות מהדרין לאלה שמעוניינים.

במידה ותרצו לאכול צהריים במלון העלות היא 6 יורו.

דבר שקצת הפריע היא העובדה שאין מים בארוחות בכלל ומי שרוצה צריך לשלם על מים מינרליים.

מחוץ למלון הכל סגור ולכן אתה נאלץ לאכול במלון ולחלופין במידה ואתה מטייל בורנה אזי המסעדות זולות והעלות נמוכה כאשר האוכל טעים ואיכותי.

ורנה בחורף – חיי לילה

בתקופה שבה היינו לא היו כמעט מקומות בילוי.

העיר ורנה בחורף נכנסת לתרדמת החורף שלה.

שימו לב- בחולות הזהב אין כלום וזאת כי העיר סגורה לחלוטין.

כאשר אתם מחפשים מקום בילוי ללילה קחו בחשבון שכל הטיפים שקיבלתם מהארץ אינם רלוונטיים לתקופת החורף.

לכל מועדון יש את המקום בקיץ ואת המקום שלו בחורף ואצל רובם השם של המועדון אינו אותו שם המועדון בחורף.

אקסטרה-ואגאנזה ורנה

הקבוצה שלנו קיבלה המלצה על מועדון בשם אקסטרה-ואגאנזה.

לקחנו את המונית מהמלון והגענו לשממה, הסתבר לנו שהמועדון סגור ועובר בימי החורף למקום אחר בשם אקסטרה שנפתח רק בסופי שבוע.

אליבי – Retro Club / Alibi

קבלו את ההמלצה שלי לורנה בימי החורף הקרים- מועדון Retro Club או בשמו הקייצי Alibi.

מועדון עם הופעות חיות, אווירה טובה, חברה בראש טוב, ואחד בשם קפטן ניקולאי ניקולוב.

שתגיעו למקום תחפשו את הכסא השמור של ניקולאי אשר ניצב בגאון בראש השולחן / פסנתר בקדמת הבמה ומשקיף על כל הנוכחים.

לנו הייתה הזכות לשבת לידו!

מועדון אליבי ורנה - קפטן ניקולאי
ורנה – אליבי – קפטן ניקולאי

סטארס פיאנו בר ורנה

מקום נוסף הוא הסטארס פיאנו בר שנמצא בקומה האחרונה של מלון צרנו מור (כפי שרשמתי בסקירה על ורנה).

תיכנסו למלון ותעלו לקומה האחרונה, עוד כמה מדרגות וכל העיר ורנה פרושה לפניכם.

המדרחוב של ורנה

מקום נוסף לטייל בו הוא המדרחוב של העיר עם המסעדות והחנויות.

בסופו של דבר מעבר לכל זה כנראה תמצאו את עצמכם בשלב זה או אחר בקזינו במיוחד בתקופת החורף שבו האפשרויות מצטמצמות.

קזינו מלון אינטרנשיונל

אל תיבהלו, אמנם הקזינו תמיד מנצח, אבל ניתן לבלות גם בלי לרוקן כיסים.

ראשית הכניסה למקום דורשת דרכון, לאחר מכן תקבלו כרטיס שבעזרתו תוכלו להיכנס בכל פעם ללא הצגת דרכון.

הקזינו של מלון אינטרנשיונל ענק עם הרבה שולחנות משחק ומכונות מזל (סלוט משינס).

עצה שלי– במידה ואתם חוששים להמר, תפרטו כמה יורו ובתמורה תקבלו 4 מטבעות של 25 סנט על כל יורו.

לכו לסלוט משינס ותשחקו להנאתכם.

כאשר תרוויחו תלחצו על החזר הכסף ותשמעו את המטבעות חוזרים אליכם.

ככה תוכלו להעביר זמן בכיף ותוך כדי יוזרם אליכם כל שתייה שתחפצו בה.

הקבוצה שלנו העבירה כך 3 שעות ובדרך שתינו כמה כוסות אלכוהול והיה לנו בילוי משולם.

בתוך הקזינו של אינטרנשיונל יש בר נחמד שבו ניתן לאכול ולשתות אלכוהול מתוחכם יותר וזו גם דרך להעביר את הערב בכיף.

בתמונה אני שם 10 יורו על מספר 11 וזוכה ב 360 יורו.

מלון קזינו אינטרנשיונל ורנה

ורנה בחורף – טיולים מחוץ לורנה

טיול לתוך הכפרים והבתים המקומיים

במלון שבו שהינו ממוקמת נציגות של ישראייר- חברה בשם פרסטיג' ודרכם ניתן להזמין סיורי בחירה בעיר וארנה כמו טיולי גיפים וטבע.

דרך אותה נציגות הזמנו טיולי גיפים שלקחו אותנו לתוך הכפרים והבתים של הבולגרים.

הטיול היה מהנה ואותנטי והגענו בזכותו לתוך אחת המזקקות הביתיות אשר מייצרות לעצמן את המשקה הלאומי של בולגריה בשם רקיה.

טיילנו לאורך נהר מקומי ואכלנו בשר כיד המלך.

בר נזדראבה- טברנה בורנה

טיול אחר לקחנו לטברנה מקומית, מקום בשם בר נזדראבה,

בטברנה זמר בולגרי שר שירים בעברית, אנגלית, יוונית ובולגרית כמובן.

האוכל והשתייה זרמו והאווירה הייתה מרימה.

טיול בכרמים

טיול אחר לקח אותנו פנימה לתוך המדינה לעבר הכפריים ועבודות היד ולסיפורים שעושים את בולגריה למי שהיא: לסיפורים של העבר הקומוניסטי, של העבר היהודי, להווה ולעתיד.

היינו בכרם שמייצר יין מגפנים מקומיים עבור כל העולם ובו טעמנו יינות שונים בריחות וטעמים שונים וכמובן אכלנו בשר וגבינות מעולות.

הטיולים לא בעלות גבוהה ומומלץ מאד לקחת אותם במיוחד בתקופה שהיא לא העונה כפי שאנחנו טיילנו ב- ורנה בחורף.

בלינק הבא ניתן לראות את וידאו של הטיול ג'יפים שלנו (ועוד קבוצות אחרות) ולהתרשם מהנוף, מהמזג אוויר ומהאווירה.

ורנה בחורף – טיפים נוספים

אני אנצל את הבמה ואמליץ על כמה אנשים שעזרו לטיול שלנו להראות כפי שהוא:

ניר שרון הסוכן נסיעות שתפר לקבוצה שלנו את הטיול בעלות נמוכה של 1250 ₪ וכלל את הטיסות ואת המלון הכי יקר בחולות הזהב כולל ארוחות בוקר וערב.

רוזי לוי  מדריכה מקומית מטעם חברת פרסטיג' שהייתה מעל ומעבר בשבילנו, רוזי הבולגריה שעלתה לארץ ואחריי כמה שנים חזרה למולדתה, מפליגה בסיפוריה על בולגריה שלפני ואחריי הקומוניזם ומתבלת אותם בחוש הומור ישראלי אופייני.

זהו, הטיול היה מהנה וכולנו חזרנו שמחים ומגובשים. אשמח לקבל תגובות וטיפים על ורנה שלכם.

קריאה נוספת

ממליץ לכם לקרוא על יעד תיירות אנונימי ובמרחק נגיעה מפה- וילנה, ליטא.

במידה ותרצו להישאר בבולגריה, מומלץ הפוסט על סופיה.

והפוסט על בנסקו, גם כן בבולגריה

לא רחוק משם- אתונה בחורף

אולי בכלל תילחצו על הלינק הבא ותקראו על הטיול הבא שלי באוגוסט- צפון קפריסין (קפריסין הטורקית)

לחצו כאן לפוסט הקודם שלי– איך למצוא את הטיסה הזולה ביותר.

15 מחשבות על “ורנה בחורף, חולות הזהב והים השחור”

1. הייתי בוארנה באפריל, והודעתי שלשם אני לא חוזרת. כתיבה מקסימה. מוכנה לתת צ'אנס נוסף

הגב
  2. כתבת מקסים. מדוייק ומפורט. כמובן שאשמח לנסוע בעקבות הפוסט ואם יש לך עוד פוסטים אשמח לעקוב וללמוד ממך. תודה רבה 😊👍

• היי דפנה. תודה על הפרגון. הבלוג שלי מלא בטיולים והמלצות. את יכולה לחפש יעדים בחיפוש או לפי הקטגוריות בתפריט. תירשמי לבלוג ותוכלי גם לקבל עדכונים על כל פוסט חדש (אל דאגה אני לא חופר). תודה 🙏

3. מעניין ומרתק, אנו טסים בסוף השבוע הקרוב אגב לאותו בית המלון, הסקירה עזרה לי מאוד בהכנה, תודה רבה.